Ставлення до довкілля формується процесі взаємодії емоційної, інтелектуальної та вольової сфер психіки дитини. Зміст навчального матеріалу знайомить учнів із представникам флори і фауни рідного краю; умовами існуванні, які необхідні для живих істот; елементарними відомостями про взаємодію живої та неживої природи; значенням природи в житті людини; вчить учнів орієнтуватися в найближчому природному середовищі. Формування в учнів цілісної картини світу, уявлення про самоорганізацію, саморозвиток природи, пояснення взаємодії тваринного, рослинного й антропогенного світів, формування екологічної культури, готовності до раціональної діяльності в природі, за якої зберігається існуюча природна рівновага.
Метою діяльності гуртка «Юні друзі природи» є:
- формування у школярів розуміння взаємозв’язку природних явищ;
- вироблення вмінь ведення фенологічних спостережень;
- активізація пізнавальної та творчої діяльності дітей;
- розвиток знань, що сформувались у школярів під час вивчення природознавства в школі та з життєвого досвіду;
- виховання екологічно грамотної поведінки в природі.
Реалізація цієї мети передбачає вирішення таких завдань:
· засвоєння учнями знань про типових представників рослинного і тваринного світу рідного краю;
· усвідомлення дітьми значення фенологічних спостережень;
· забезпечення екологічного виховання і навчання, формування відповідального ставлення до природи і готовності до активних дій щодо її охорони;
· формування вміння догляду за об’єктами живої природи;
· досягнення розуміння учнями практичного значення природоохоронних знань.
Програма побудована на основі загально дидактичних принципів (науковості, систематичності, доступності, послідовності, зв’язку навчання з життям). У ній відображено і специфічні принципи (краєзнавчий, сезонності, народознавчий). Програма передбачає ознайомлення дітей із рослинним і тваринний світом, метеорологічними явищами. Це дає змогу вихованцям орієнтуватися в природному середовищі, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки та формувати екологічно доцільну поведінку в природі.
Змістом даної програми: передбачено теоретичне та практичне певних навичок щодо ведення фенологічних спостережень і досліджень. Кожний розділ програми передбачає обов’язковий зв’язок теоретичних занять із безпосереднім спілкуванням з природою (проведення екскурсій, фенологічних спостережень, практичних робіт).
Практичні роботи проводять як у приміщенні (кабінеті), так і в куточку живої природи та безпосередньо на природі.
У кабінеті передбачається робота з розвитку вмінь встановлювати причинно-наслідкові зв’язки в природі, проведення елементарних дослідів; у куточку живої природи – розвиток умінь і навичок догляду за рослинами та тваринами, проведення фенологічних спостережень.
Практичні заняття на природі сприяють розвитку в юннатів практичних природоохоронних умінь (годування птахів узимку, участь в акціях «Синичка», «Годівничка», «Пролісок»).
Виготовляючи гербарії, колекції, різні саморобні експонати, діти вчаться працювати з природним матеріалом, що, в свою чергу, допомагає формувати естетичні поняття, бережливе ставлення до природи.
Головним у програмі є принцип науковості, який реалізується в процесі формування понять про природу та природні явища. Крім того, всю її (програму) пронизує тема краси природи, її охорони, утверджується думка: через прекрасне в природі до прекрасного в людині.